Lite praktiska tips om betonggjutning

Gjuta Betong / Permalink / 20
Gud så roligt att ni gillar mina små betongprojekt. Dessa har verkligen väckt uppmärksamhet och både Room & Serve och Design & Inredningsbloggen har skrivit om mina små gjutningar. Så otroligt roligt.

Ni är många som har blivit väldigt sugna och ställt frågor hur man gör så jag tänkte dela med mig av lite praktiska tips hur du går tillväga för att gjuta de små rosorna och du kan även använda råden till andra betongprojekt. Jag vet själv hur det är när man hittar ett inspirerande tips men inte får reda HUR man gör! Här kommer mitt försök att beskriva hur jag gick tillväga trots att jag är "nybörjare".

Betongen
Köp finbetong, du hittar oftast detta i 25 kg säckar i välsorterade byggvaruhus. Du kan även använda andra former av betong te.x. lagningsbruk eller reparationsbetong, lite dyrare men ger en slätare yta om du vill ha det. Jag gillar dock den lite "råa" känslan som finbetongen ger.

Formen
Jag som jag skrev HÄR har jag valt att använda en form i silikon egenligen avsedd för muffins till mina små rosor. Smörj gärna formen med lite olja och det gäller framförallt om du använder andra material te.x. plastformar som inte är lika mjuka. Du kan även gjuta en ljusstake av botten på en PET-flaska, använda barnens sandlådeformar, glassburkar, ja utbudet är obegränsat. Bara fantasin sätter gränser.



Blandningen
Det är otroligt svårt att säga hur man skall blanda. Jag har provat mig fram och man säger att den skall vara i konsistensen av "gröt". Alltså inte för fast och inte för lös. Tänk på att vara utomhus för det "dammar" och ha på dig skyddshandskar.



Gjutning & Torkning
Häll upp blandningen i den smorda formen. Försök att "skaka" formen lite grann så minskar du risken att få en massa luftbubblor i din gjutning. Jag placerade min form på en bricka och "slog" den i backen ett par ggr. 
 


Färdigt att dekorera
Som jag visade igår finns det en massa användningsområden till de små rosorna. Kika här för fler dekorationstips!


Foto: samtliga Karin Borg/Ellas Inspiration

Lycka till med era betongprojekt och hoppas att mina tips var lite hjälp på vägen!

Kram Karin
#1 - - Kerstin:

Tack för att du delar med dig av dina kunskaper. Nu handlar det om att komma till skott. :)

Ha en härlig helg.

#2 - - Lina:

Jag är jätteimponerad! Dina rosor blev superfina! Jag har blivit helt inspirerad att gjuta själv. Finns det några material vad du vet som är direkt olämpliga att gjuta i?

#3 - - Ellas Inspiration:

Hej Lina!



Ja, var försiktig med formar i papp. Spricker väldigt lätt. Kanske det går med mjölkförpackningar då dessa har en "plastad" yta men jag har inte provat.



Lycka till!



Kram Karin

#4 - - Sök och du skall finnas:

Tack! Pedagogiskt och bra. :)

#5 - - Caroline:

Det blev så fint, Tack för tipset! Ha en bra dag! =)

#6 - - Proforma:

Jag blir så sugen att börja gjuta i betong, gjorde ju några fat förra året!

Rosorna blev jättesöta!

Kram

#7 - - Susanne:

Gud så söta de blev och det verkar ju inte alls svårt! Nästan så man måste prova själv...får ta och åka hem till svärmor som har trädgård att göra jobbet i :)



#8 - - Annette:

Tack för alla tips. Jag har tänkt prova snart att göra något.



Kram Annette

#9 - - Katja:

Jättekul att du lägger ut hur du gjorde :) Detta måste jag testa någon gång :)

#10 - - lena tibell:

Vilka fantastiska rosor, blev mycket inspirerad, har själv börjat med betonhgjutning och är fast. Minfråga var har du köpt rosenformen?, har letat på nätet men inte fått napp/ lena

#11 - - marie levin:

Tack för toppentips!

Välkommen att besöka min nya blogg.

Allt gott-Marie

#12 - - lilian:

jeg har oprettet en privat fællesgruppe for betonggjutere, for udveksling af ideer, inspiration og nyheder

har du lyst til at være med ? så kik gerne indenfor

http://betonogbetong.blogspot.com/

lilian

#13 - - C-tvillingmamma:

Jaha,nu måste jag bara testa de här...får nog vänta till våren dock...men jag ska minsann testa,supertufft!

#14 - - gaga:

finna ideer. jag har gjutit i rabarber,ankor och nallar i betong

#15 - - gaga:

finna ideer. jag har gjutit i rabarber,ankor och nallar i betong

#16 - - jenny:

Vilka underbara rosor!!! Blir sååå sugen på att göra det där Nu! :)

hihihi



/Jenny

#17 - - Amanda:

Hej och tack för en mycket bra blogg!!

En fråga, vart har du köpt silikonformen som du gjuter rosorna i?

Tacksam för svar!!

Mvh Amanda :)

#18 - - 1337prohaX:

ty alot

#19 - - mostermia:

Visst är det kul att gjuta! Började förra veckan med en del projekt.Jag har köpt min "muffinsrosform" på Åhlens.Dom blir jättefina!

#20 - - Kristina:

Så söta rosor har gjutit massor. Tack för inspirationen.

Till top