Jag har gjutit söta små betongrosor

Gjuta Betong / Permalink / 38

Som jag berättade förra fredagen så skulle jag pyssla med lite betonggjutning för första gången och jag måste erkänna att jag är nog fast!! Det har bl.a. blivit en ljusstake av PET-flaska som ni SÅG HÄR och igår fick ni se ett litet betong-ägg HÄR.

Men det som jag är mest stolt över är mina små betongrosor som blev så söta!!  Jag åkte nämligen en sväng till stan på lördagen och inne på Åhléns så fick jag syn på den här formen. Medans andra kanske såg en muffinsform så såg jag en perfekt betongform framför mig. Sagt och gjort, det fick bli ett inköp och sedan har det gjutits rosor! Hela 12 stycken hittills och jag har redan lovat att dela med mig till nära och kära.



Rosorna är precis lagom i storlek, ca 8 centimeter och passar som dekoration både på trädgårdsbordet eller som en liten "bukett" i grusgången. Varför inte pigga upp gräsmattan med några blommor eller lägg en som söt dekoration i krukan. Ja, användningsområdena är nog oändliga och de är faktiskt lika fina inne som ute!!

Passa på och njut av det fina vädret i helgen och köp hem en påse finbetong!! Hör gärna av er om ni gör några egna försök. Jag är jättenyfiken att höra hur det gick för er!!

Med det här pysseltipset önskar jag en riktigt skön fredag!!

Kram Karin


Foto: Karin Borg/Ellas Inspiration

#1 - - Mrs. b:

Vilka jättefina betongrosor! Jag har ju inte provat "smågjutningar" ännu, men är helt klart sugen. Förra årets stora betongprojekt (hallbänken) gav helt klart mersmak!

Och formen du använde var ju toppen - såg ut att passa perfekt för uppgiften!

Jättefint!

#2 - - Susanne:

Men åh vad söta! :) Nu blir jag åxå sugen på att testa.

#3 - - louise:

vilka fina rosor! undara bara hur du gör? är det bara att blanda och hälla i formarna eller behöver de oljas eller något för att det ska släppa? hur lång torktid är det? verkligen toppenfina!



#4 - - Margareta, Holmsunds blommor:

Snyggt så in i baljan. Nu måste jag nog också börja med betong. Trevlig helg

#5 - - Ellas Inspiration:

Hej Louise!



Formen är av silikon så du skall inte behöva olja den men jag penslade lite olja för säkerhetsskull. Sedan är det bara att hälla i blandningen. Den skall vara som "gröt" och försök att "skaka" formen lite för att få ut luftbubblor.



Lycka till!



Kram Karin

#6 - - Maria:

Fina! Nu blir jag ännu mer sugen på att testa, men vi har alldeles för mycket snö kvar här ännu för att kunna vara utomhus och gjuta. Får vänta lite till..

#7 - - Malin - tjusigt:

Verkligen jättetjusiga! Jag ska också försöka gjuta lite, kanske till helgen.

#8 - - Ulla V.:

Hvor er du bare god til at finde på! Dine beton roser og lysestager er utrolig smukke og helt unikke.



En verden fuld af muligheder har åbnet sig. :0)

#9 - - Sara:

Ojjj, det här måste jag verkligen prova! Tack snälla för det tipset!



Ha en underbar helg!

Kram Sara

#10 - - vilja:

Godmorgon! Tittar in och önskar dig en fin Fredag och en skön start på helgen :)

#11 - - Natasha:

Vilken intressant idé! Rosorna blev hur fina som helst!

#12 - - InaStina:

Superfint. Nu blev jag så avundsjuk så jag måste rusa till Åhlens på lunchen. I år när barnen blivit lite

större ska jag fixa och greja som aldrig förr. Tack för inspirationen! Och trevlig helg.

#13 - - stina:

oj vilka söta

#14 - - Kerstin:

Jisses, vad söta de var. Vilken bra idé! Du är så klok. ;)

Önskar dig en fin helg.

#15 - - hemmabloggaren:

Vilka härliga rosor! Ska också försöka ge mig på att gjuta i helgen, vi får väl se hur det går :D



På bilden med vispen har jag använt seventies action från http://thepioneerwoman.com/photography/. Underbara actions och dessutom gratis!! Kan inte bli bättre.



Ha en härlig helg! Kram

#16 - - Minks:

Men du vad fina!! Det vill jag prova att göra!//M

#17 - - Sök och du skall finnas:

Jättekul att få se dina betongalster. Vilka fina resultat - förstår att du är fast.



Rosorna blev ju superfina, och som du sa lagom stora.



Ha det gott i Helgen!

#18 - - Elin, elinphoto.se:

Nä men guuuud, hur fina var nu inte de :-))))!???



Snacka om att jag blev superinspirerad nu. TACK!!!



KRAM // Elin

#19 - - Zun:

Men åh, vad fina de blev! Det tipset snor jag rakt av, måste bara till Åhléns först ;-) Har en silikonform hemma för hjärtformade isbitar, det kan nog också bli riktigt fint.



Trevlig helg!

Kram Zun

#20 - - Caroline:

Åh så fint det blev. Jättesmart! Bra tips! Ha en bra dag!

#21 - - Jo:

Väldigt tjusigt och fiffigt! :)

#22 - - Mamma.:

Man blir verkligen rörd.Vad vackert det blev.Ägget ser ut att vara antikt.

Puss och Kram på dig

#23 - - Nillonen:

Men himmel vad fina de blev Karin!!!! Du är otrolig på att hitta roliga lösningar och få till det där lilla extra. Extra kul att du erbjöd mig en av dina fina rosor. De är hårdvaluta nu!!! :)Ser verkligen fram emot att få hem en blomma som inte kräver några gröna fingrar....Tar du upp beställningar också? Ha en go helg!!!

#24 - - Inspirera Mera:

Vad fina de blev!

Kram Sandra

#25 - - Helena/ ROOM AND SERVE:

Åh vad det kliar i fingrarna när du smaskar upp med så fina reportage :)

#26 - - Carina - inspirera:

Otroligt vackra rosor! Jag vill också gjuta i betong, men jag får liksom inte min kropp till det ;)

Ha en underbar helg!

Kramen.

#27 - - Skönt Hemma:

Men oj vad fina! Nu måste jag prova göra nåt liknande ju :)

#28 - - Pethra på Inredningsbloggen:

Vilket härligt pyssel, jag tror att det är alldeles lagom för mig att prova på vad gäller betongprojekt. Jättesnyggt blev det! :) Jag lägger till en länk till det här inlägget i ett betong inlägg vi hade i veckan, ok?

#29 - - Anonym:

Har köpt finbetong idag. Blev sååå sugen när man sett så fina saker du gjort.

Hur mycket blandar du åtgången??

Kram

Åsa

#30 - - Åsa:

Har köpt finbetong idag. Blev sååå sugen när man sett så fina saker du gjort.

Hur mycket blandar du åtgången??

Kram

Åsa

#31 - - NinaVästerplana:

Jättesöta rosor! O du... ett gäng ganska nära varann i rabatten o det blir en bra trampsten....

Ha dé himla gôtt i helga

Nina

#32 - - Helen:

Vad fina dina betongalster blev; både äggen och rosorna är underbara!

#33 - - Vivvi:

Jättefina betongrosor! Din sida är verkligen en riktig inspirationskick! Jag gillar verkligen din sida och har därifrån hittat fler härliga inredningsbloggare du länkat till! Så nu är jag helt beroende av alla dessa härliga bloggar!!

Mvh Vivvi

#34 - - emelie .:

Helt underbart fina var dom! Rätt längesen du skrev detta inlägg, men jag tänkte iaf höra hur formen blir efteråt. Kan man använda den till bakning igen?=)

#35 - - Tinna:

Satt och letade efer lite vårpysselinspiration och hos dig hittade jag den! Så jättefina rosor, här ska gjutas! :-) Tack för vackra och inspirerande bilder! Glad Påsk Tinna

#36 - - Irma:

Tack för tipset var jag kan finna rosformar, kollat på alla möjliga ställen utan o hitta, nu får jag jaga upp en Åhlensbutik.

kram Irma

#37 - - Bellisen:

Jätte fina, =D Själv har jag inte hunnit så mkt med betong än men killen är betongare o snickare så material finns det ju =D jag brukar dock renovera gamla möbler som ja vill ha dom =D

#38 - - Britt-Louise:

Oj vad mycket fint Du tillverkar, själv började jag leka med betong sommaren 2012. Gjorde några fina betongblad av rabarber.Här har jag nu fått tips om formar till diverse alster som jag skall ta med mig till sommaren. Tack för tipsen.

Till top