Hemma hos Mandelmanns

Trädgårdsliv / Permalink / 3
Idag är det dags för årets trädgårdshändelse som heter Tusen Trädgårdar och då öppnas mängder av trädgårdar upp för allmänheten att beskåda. På deras hemsida kan du läsa om vart du hittar en trädgård nära dig...

En av dessa trädgårdar som håller öppet är Apotekarns Trädgård som jag skrev om tidigare i veckan och en annan som vi också besökte under vår resa i Österlen är Madelmanns trädgårdar belägen mellan Kivik och Simrishamn. Trädgården är känd från tv-programmet Trädgårdsfredag som sändes i SVT.



Vi var på väg från Kivik när jag fick syn på skylten "Mandelmanns trädgårdar" och kände igen namnet. Vi svängde in på den lilla vägen och jag måste erkänna att jag blev väldigt överraskad över det som väntade oss...



Prov på uppfinningsrikedom och smarta lösningar fanns överallt. Te.x. amplar med endast ståltråd i en platskruka eller gamla fönster som blivit till odlingsbäddar.



Det kände stundtals som man befann sig i ett sagolandskap med alla "ulliga" bäddar som omgav både växter och möbler och vackra, nästan overkliga blommor som den här vallmon.



Vart man än såg fanns växthus i olika storlekar och det vita boningshuset som även inrymde café och gårdsbutik gjorde att det kändes som man besökte en egen liten by, Mandelmanns by.



För den som önskade kunde man ta sig en tur på den lilla sjön eller smaka på några av alla hembakta delikatesser. Vi provade både squashkaka (se bilden), rabarberpaj med marängtäcke och kladdig chokladkaka... Mums!



Trädgården var fylld med konstverk. Både levande och i lite mer rostig form..



Vi gjorde även ett besök i deras enorma växthus där de odlade flera olika sorters tomater i långa rader och för den som önskade kunde man köpa med sig av gårdens skörd i deras butik. Tyvärr kunde jag inte handla något då vi befann oss på resande fot men nästa gång kan jag tänka mig att avsluta semestern här och ta med mig lite gröda från Österlen hem...


Foto: Karin Borg - Ellas Inspiration

Tips! Du kan följa Marie och Gustavs äventyr på gården via bloggen Mandelmanns Trädgårdsblogg.
#1 - - Katta:

Härligt! Vilket vackert hus och den rostiga lamphållaren såå fin. Katta

#2 - - Karin på Ellas Inspiration:

Ja, lamphållaren var verkligen charmig!



Kram Karin

#3 - - Karin på Ellas Inspiration:

Ja, lamphållaren var verkligen charmig!



Kram Karin

Till top