Äppeltider

Trädgårdsliv / Permalink / 7

Vi har nog ett av Sveriges minsta äppelträd men oj så mycket frukt det har fått i år! Det är alldeles rött och härligt! Snart är det dags att skörda och jag behöver tips på vad jag kan göra med frukten. Recept på goda pajer eller annat smaskigt mottages tacksamt!


Foto: Karin Borg - Ellas Inspiration

#1 - - Tove - Formfront:

Mmm sensommaräpplen..! De är så vackra också så de funkar bra som inredningsaccessoarer i finaste skålen hemma :)



Men om du vill äta upp dem är mitt bästa tips torka i ugn och ät som chips. SÅ gott!

#2 - - Anni:

Förvara dem en och en i tidningspapper i en kartong och ställ mörkt.

Inför 1:a advent tar du fram några, gröper ur lite och placerar ett värmeljus i - så vackert och enkelt :)

Lägg ett rött äpple som dekoration i amarylliskrukan - ibland kan det enkla vara det finaste!

#3 - - Ninette:

Vilket bedårande äppelträd, och vilka fina äpplen! Vi har inte alls så fina träd o äpplen, men vi har en enorm skörd i år - jag håller som bäst på och gör äppelmos av dom. Ska också ta och torka äppelskivor med lite rörsocker och kanel så har vi lite gott till i vinter när det inte finns så fina färska frukter

#4 - - Jo:

Jag var också ute efter recept på saker man kan göra av äpplen. Sen åt älgar upp våra äpplen så jag är glad om jag får några att äta rakt upp och ner...

#5 - - Maria:

Mitt tips måste ju bli en äppelpaj, gjord med mycket kanel och smuldeg. Så gott att äta lite ljummen med vaniljsås eller vaniljglass till :) har ett recept på min blogg jag verkligen rekommenderar, den blir farligt god!

#6 - - Karin på Ellas Inspiration:

Tove: Chips? Det måste jag prova och håller med om att de är otroligt vackra.

Anni: Men vilken bra idé! Ska definivt plocka ner några i en låda och ställa i förrådet. Så mysigt med egna äpplen till advent.

Ninette: Mmm, kanel och rörsocker låter farligt gott!

Jo; Älg, oops. Här har vi bara harmlösa igelkottar.

Maria: Äppelpaj är verkligen en klassiker så det kommer det absolut att bli!



Tack alla för era gulliga tips!



Kram Karin

#7 - - Anna:

Hej, vilket underbart litet äppelträd, vet du vad det är för sort? Vi har en liten radhusträdgård och jag vill så gärna ha ett äppelträd. Men det får inte bli för stort. Är inte så intresserad av stora skördar utan mer att sonen ska kunna få plocka några äpplen. Mycket roligare med ett fruktträd än ett prydnadsträd.

/Anna

Till top