Österlens vita stränder (och lite shoppingtips..)

/ Permalink / 4
Österlen bjuder på ett helt fantastiskt landskap. Jag har aldrig varit i Provance men misstänker att detta är nog det närmsta man kan komma. Kullar och djupa dalar fyllda med äppe- istället för vinodlingar är en verklig sevärdighet. Man bjuds även nya upptäckter i form av både mat och hantverk. I Kivik stannade vi till och åt riktigt god hemlagad lunch hos Systrarna på Kivik och sedan blev det en del shopping på Stärkan Outlet. Här kunde fynda bl.a Himla, Rice, Broste Copenhagen och i klädväg fanns välkända märken som Odd Molly och Hunkydory... Vi kikade även in hos KAOS som ligger i Mellby Skola där man samlat 25 olika hantverkare och i samma hus fanns även en underbar inredningsbutik för dig som gillar den lantliga stilen (kika här).

Något som man definitivt inte får missa är de helt ljuvliga vita sträderna. Hela kustremsan är fylld med små sandklädda vikar och det är inte svårt att hitta sig en alldeles egen strand. Mitt inne i centrala Kivik finns den här lilla oasen och någon har verkligen tänkt på den vackra utsikten och satt upp en bänk så man kan njuta av den länge.



En av semesterns soligaste dagar tillbringade vi på kanske Sveriges vackraste strand, Sandhammaren. Den utsågs tidigare i sommar av DN till bästa stranden i Sverige och jag är verkligen beredd att hålla med. Sällan har jag skådat så vit och finkorning strand och kustremsan såg ut att aldrig ta slut. Verkligen en njutning för själen att tillbringa en dag här.


Foto: Karin Borg - Ellas Inspiration
#1 - - Anna / Sand´s Drömmar:

Otroligt vackert! Och ja - jag har varit i Provence :) Synd att man inte har bekanta eller släkt på Österlen så att man skulle ha orsak att åka dit...

#2 - - Iris:

Vackra bilder, där kan man nog lätt trivas :) Tack för tipset om outlet, visste inte att det fanns ett i Kivik, det är ju inte alldeles för långt hemifrån för mig :)



ha en fortsatt mysig sensommar!

kram /iris

#3 - - House of Jammi - blogg och webshop:

Vilka fantastiska bilder, du verkar ha haft det toppenbra.

#4 - - cattie:

Ah, sa harligt. Jag pluggade i Provence nar jag var yngre, och visst ar det fint, men inte slar det Sverige. Det finns inget som gar upp mot en Svensk sandstrand en varm sommardag! (vaxte upp pa Gotland)

Till top