Jag har gjort kakfat! (del 1 av 2)

Mina kakfat / Permalink / 40
Ni kanske minns inlägget från drygt två veckor sedan där jag berättade om Crème de la Crème som gjorde underbara kakfat med gammalt porslin? Ja, nu är det ju så att jag alltid letar efter nya "pyssel-utmaningar" så jag var ju bara tvungen att se om jag kunde klara att göra ett eget fat. Sagt och gjort, på loppisen i helgen köpte jag lite udda porslin. Jag hittade delar i olika lila nyanser, varierande stilar men ack så läckert ihop. Med lite hjälp från mammas händige make så förvandlades delarna till ett kakfat! Jag är så stolt! Men vi nöjde oss självklart inte med ett utan det blev två... Det andra får ni se imorgon och till det fick jag användning för några fler av mina andra loppisinköp. Kika imorgon får ni se hur det fatet blev...


Foto: Karin Borg - Ellas Inspiration
#1 - - Mamma:

God Morgon!



Vad läckert det blev.Ha en bra dag.



Kram Mamma

#2 - - Margareta, Holmsunds blommor:

Kakfat? Tänk att få dekorera ditt läckra kakfat med blommor. Mittenvåningen kan dock få vara reserverat för goda kakor. Men de andra är som gjorda för blomdekorationer. Kram

#3 - - Anna:

Men hjälp vilket fint fat! Du får öppna en webshop med alla dina fina pyssel så man får köpa!/Anna

#4 - - elin:

Hej!



Kikar in här titt som tätt, så mysig sida!

Jag har oxå provat på att göra dessa kakfat, riktigt roligt, just nu letar jag nya tallrikar att sätta pysselfingrarna i, finns risk att varje rum kommer invanderas av ett :)

//elin

#5 - - Designing good life -Sarah:

Super fint!

#6 - - Pilo:

hej vad roligt att få titta in hos dig och vad fint kakfatet blev. Väldigt inspirerande!

#7 - - Josefin:

Vad kul att du har gjort ett sånt! :) Blev också jätteinspirerad när jag såg ditt inlägg om dem från creme de la creme. Men hur gjorde du med borrningen så att de inte sprack? :)

#8 - - LinaK:

Underbart inspirerande!

#9 - - Moas Lovely..:

Minns ditt inlägg.. och din var så himla fin, undrar som någon annan där hur man bäst borrar så det inte spricker, specialborr kan jag tänka. Ja pyssla o skapa är såå himla roligt, har hållt på i helgen också.. tyckte det blåste lite väl kallt så det blev innepyssel istället. ha det gott..Moa

#10 - - Sandra:

Väldans fin kopp - nästan synd på en sådan härlighet. Haha, typiskt mig.



Väldig inspiration dock - Loppis nästa!

#11 - - Jenny:

Hej!



Jag blev så inspirerad av ditt förra inlägg där du visade "hemmagjorda kakfat", jag tänkte ge mig på det också men undrar som en annan läsare hur du gjorde med borrningen????? Specialborr, eller?

#12 - - AnnikaS:

Åh ett sådant fat har jag haft planer på att göra ett tag. Nu när jag ser att det faktiskt går kanske jag kan få sambon att hjälpa mig lite.

#13 - - elin:

Vet inte hur bloggaren själv gjorde :) men jag kanske kan bidra med mitt sätt! Kanske finns bättre...



Jag använde mig av en kakel/glas/porslinsborr, finns att köpa i de flesta byggaffärer!

Tejpa där du ska borra, så spricker det inte lika lätt. Jag fick några ytliga sprickor i glasyren på ena tallriken (tror att det beror på kvaliteten på faten)

//elin

#14 - - Lilith:

Vad fint fatet blev! Visst är det roligt när man kan fynda på loppis och sen göra något kul med sakerna! För några veckor sen visade jag ett par klockor som jag gjort av fina porslinsfat jag fyndat på loppis. Det bästa med såna projekt är ju att man får något som man garanterat är ensam om! :)

Ha en fin vecka!

#15 - - Sofia:

Men jösses vad fräckt !! Sånt vill jag också göra.



Kram Sofia

#16 - - Caroline:

Det blev tjusigt!

#17 - - Bella:

SÅ fint det blev, har själv börjat samla udda tallrikar för att göra våningsfat.

Ditt blev ju hur fint som helst utan knopp tycker jag.

Hel häftigt med kopp eller skål längst upp.

Men hur har du gjort längst ner under så för att faten inte ska stå och vicka på en tjock mutter? Och vilken tjocklek har du på stången?

Du har talang, fin komposition av fat, Bella.

#18 - - ak/CanCan:

Läckert! Kul med helt egna alster som dessutom är funktionella..

#19 - - Carina - inspirera:

Åh! Vilken kul idé...den måste jag få se...

Kramen.

#20 - - Sandra | Inspirera Mera:

Vad fint det blev! Du är verkligen duktig på att pyssla.

#21 - - Britta:

Jättesnyggt! Ett sådant kan jag tänka mig. Du vet väl vem som har födelsedag i juni?

#22 - - matilda:

så himla fint!!!

#23 - - Jelene:

Häftigt :)

#24 - - Bodil:

Åhh, så vackert det blev. Och nu blev jag lite nyfiken på det andra fatet. Men du, jag måste fråga, jag har länge varit sugen på att prova jag också: Hur fäster man "stången" under det nedersta fatet så att det står stadigt och inte bygger för mycket? Tacksam för svar. By the way: Älskar, bara älskar, din blogg!

#25 - - Åse - Interiörguiden:

Fantastiskt vackert, bra gjort!

#26 - - Laila:

:-O Men den vart ju helt bedårande!!!

Väntar med spänning på fortsättningen. Kanske nått att slå sig in på och börja sälja...? ;-)

#27 - - Caroline:

Hej! Men oj vad fint det blev. Jag kan inte låta bli att tipsa om liknande kakfat som finns på www.druse.se

#28 - - Ida, Crème de la Crème:

Snygg Rip-off!

#29 - - Petra:

Oj sa vackert! Diggar starkt!!!

#30 - - Dee:

Vilken rolig idé! Såg förra inlägget med kakfat och tyckte det va så fint! Har även sett en lampfot som är byggd precis på samma sätt! Roligt att spara istället för att slänga!

Jag älskar verkligen kakfat!

#31 - - Ylva:

wow, vad fina!!

#32 - - kimpa:

Så jäkla snyggt! Hur gjorde du?? Jag måste få veta, vill så gärna lyckas med något liknande själv...

#33 - - Snusans Inredningsblogg:

Men oj så snyggt! Vad kreativ du är!

#34 - - emelie .:

Du kan väl skriva hur du har gjort?=)

#35 - - Kotilo:

Hej! Den där var helt underbar alltså! Haft samma idé länge men aldrig kommit så långt att jag skulle faktiskt ha gjort något. Får jag blogga om ditt kakfat? Får jag låna bilderna med länken?

#36 - - Annelie Persson, inreda.com:

fantastiskt otroligt snyggt!



/annelie inreda.com

#37 - - Adela Karlsson:

Tycker om det du skrivit! Underhållande att se lite fina saker och inte endast det generella grejerna som man kan se om varje dag. ;)

#38 - - Kim Persson:

Tycker om det du skrivit! Spännande att se lite nyttiga saker och inte bara det generella grejerna som man kan läsa om varje dag. ;)

#39 - - AnnaSmyckeform:

Jättefina kakfat! Var får du tag i stängerna som förbinder faten och hur sammanfogar du dem? Limmar? Borrar hål? Skulle vara kul att själv testa :)

#40 - - Madeleine:

Underbara fat. Får jag fråga vart du får tag på själv stängerna?

Till top