Äntligen: Ny Temavecka!!!

/ Permalink / 47
Jag vet att ni är många som har väntat så nu kan jag inte hålla på den längre... Här kommer den äntligen: en ny utmanandeTemavecka.
 
Den här gången handlar den om De fem elementen....

Välkommen att läsa vidare...

image501
Foto: Ellas Inspiration

Jag var på en föresläsning om Feng Shui för några år sedan och den handlade mycket om att skapa balans mellan människan och människans omgivning och framförallt "rensa i röran".  Inom Feng Shui pratar man om de fem elementen (vatten, trä, eld, jord, metall) och detta tycker jag skulle passa perfekt till en ny temavecka!!


Jag kan inget om Feng Shui och tänker inte ge er en lektion i hur man balanserar sitt hem enligt den läran. Det finns andra som är otroligt duktiga på detta så det överlåter jag till dem.


Men vad sägs om att göra egna tolkningar utifrån de olika elementen?


Här kommer ramarna att hålla dig inom och jag har valt att göra mina egna "kriterier" för de olika elementen så dessa kanske inte är helt enligt  "feng shui-andan" men definitivt inom "temavecka-andan"...


TEMAVECKA: De fem elementen!

Måndag: Vatten
representeras av material som glas (som i fönster och glasbord), plast, speglar, mörka färger som svart och mörkblå, rörliga former och vatten i sig själv. Bilder på hav, fiskar, sjöar kan också stå för vattenelementet.


Tisdag: Trä
allt i trämaterial, men också växter och material i bomull och lin, rektangulära former och gröna och starkt blå färger.


Onsdag: Eld
självklart omfattas ljus och eldstäder. Saker i röda toner och trekantiga former och även djursymboler räknas in.


Torsdag: Jord
ofta föremål i keramik, kakel, porslin och tegel. Färgerna är jordtoner te.x. brunt, gult, orange, låga möbler, fyrkantiga former och inslag av stenar och berg.


Fredag: Metall
representeras av vita eller grå saker, runda eller uppstickande saker samt i material som silver, mässing, smide, tenn, zink och rostfritt.


Du väljer själv om du vill fånga en eller flera av beskrivningarna i ditt dagliga bidrag! Det är din helt fria tolkning som räknas och jag ger dig bara ramarna!!


Som exempel, ser du att bilderna ovan är min fria tolkning av alla fem elementen?
Vatten = fisken..
Trä = pinnen på träbordet och blomman
Eld = fisken igen..
Jord = gul fiskargubbe
Metall = zinkkanna och kruka

Tänk bara fritt och brett så kommer den här veckan att flyta galant!

Som en bonus kommer mina tolkningar vara hämtade från stugan (min mors & hennes makes). Jag kommer att bjuda på mina egna bilder tagna såväl inne som ute och jag kör igång mitt "bildspel" idag och bjuder på nya inspirerande bilder varje dag! Se ovan... (Fiskargubben har min kära mamma målat, är han inte fin!)


Välkommen att hänga med på en ny TEMAVECKA!


Lycka till!

Kram Karin


Länka gärna till detta inlägg om du vill att någon mer skall följa med på resan...
http://ellasinspiration.blogg.se/2008/may/antligen-ny-temavecka.html

#1 - - nathalie:

Lite småkul faktiskt :)

#2 - - Johanna:

Va roligt, det är jag gärna med på! Ha en bra dag! Kram

#3 - - rost&rosor:

Roligt tema. Jag hakar gärna på.På mitt sätt förståss.Den är så söt den där blå penseen som tittar fram där. Kram Katta

#4 - - Helena:

Roligt, och lite klurigt! Får väl ägna helgen åt att spana... :-) Ha en bra dag! /Helena

#5 - - Lotta:

Roligt med en ny temavecka! Ska haka på denna gång, missade den förra.
Kram, Lotta

#6 - - K:

vad kul med en ny temavecka, det måste man ju hänga på!
ha en bra torsdag!
kram! K

#7 - - Evami:

Så gøy:) Her er det bare åbegynne å tenke kreativt:)
Dette skal jeg bli med på.
Så kult at du finner på slike utfordringer:) Ha en fin torsdag:)
Klem Eva

#8 - - Sandra:

Vilket klurigt och roligt tema du har kommit på, tycker själv att Feng shui är intressant. Tyvärr kommer jag inte ha tid att vara med då jag har mycket på gång. Kram Sandra

#9 - - Helena: mitt rum:

Kul med ny temavecka, ska försöka hänga på även om det är mycket nu med flytt och allt...

#10 - - Joanna:

Vilken tema, super spännande. Här blir det till att klura lite extra.

#11 - - Pernilla:

Vilket kul tema!! Självklart är jag med. Hjärncellerna började genast jobba där inne kände jag =) Ha en trevlig kväll! Kram Pernilla

#12 - - Maria:

Jag vill vara med...hoppas igen att jag kommer ihåg...men annars kanske jag ser det på någon blogg...

#13 - - Nilla:

Jättebra temavecka!

#14 - - Annika:

Vad roligt med en ny temavecka! Klart att jag är med! Kram!

#15 - - Johanna.B:

Va roligt! Jag är på!

#16 - - Linda P:

Kul tema! Jag hänger på!!

#17 - - Nilla:

Jag föreslår följande ordning:
Trä producerar eld
Eldat trä bildar aska som ger jord
I jorden förändras jord till metall som producerar vattenånga
Vatten används för att vattna träd
http://www.chinesemedicalcenter.se/page_se/kinesisk_medicin/de_fem_elementen.html

#18 - - Nilla:

Sorry, du hade rätt följd. ;-)

#19 - - Annica:

Låter som en kul temavecka. Jag kanske hakar på...i mån av tid...Liiite körigt just nu:)

Kram Annica

#20 - - Anonym:

Låter som en kul temavecka. Jag kanske hakar på...i mån av tid...Liiite körigt just nu:)

Kram Annica

#21 - - Karin:

kuligt tema... om jag hinner skall jag försöka vara med och ge min tolkning av de fem elementen!

kram k.

#22 - - Lisa:

Åhhh ja vilken bra temavecka! Jag SKA verkligen försöka hänga på! *lycklig* haha

#23 - - Fredrik Inredning & Mode:

kul med era utmaningar!

#24 - - Sus i Hus:

Kul jag hänger på! Ha en skön helg=)

#25 - - Katja:

Startar på måndag? Ska nog börja luska redan! ;)

#26 - - dahlarna:

Vad kul med en ny tema-vecka. Nu vill jag också vara med! Ska bli roligt! Får klura lite nu i helgen... Ha det gott!

#27 - - matte:

kul temavecka du hittat på! ideérna börjar komma.. det är som hjärngympa *fniss*
kram matte

#28 - - Cin:

Jag är på! :) Ska bli spännande!
Kram

#29 - - LottaM:

Hittade detta tema hos Zoey och hoppar på temat
jag också - Kopierade av en del av texten och lade ut det på min andra blogg hoppas det var okey
http://resagenomlivet.blogspot.com/
Ha en fin måndag

#30 - - Elin:

Åhh, jag vill absolut vara med :-)))!

Kram // Elin

#31 - - Pialotta:

Det här verkar spännande.. jag tror jag hänger på:-)

#32 - - Pialotta:

Hej nu har jag oxså lte vatten på min fotoblogg, än om jag inte fick till det riktigt som jag ville.. blogg.se är så seg nu och bara lägger av..
Ha de gott:-)

#33 - - Jennie:

Åh, ännu en fotoutmaningsgrej jag kan haka på :D

#34 - - Pernill@:

Jag hoppar på detta är ju superkul

#35 - - Fridasfunderingar:

Någon gång ska vara den första.
Jag är med!

#36 - - TiniTott:

Åh jag missade förra så jag måste vara med på denna, ska genast leta objekt för dagens tema =)

#37 - - Ninni:

Jag missad också förra men försöker vara med den här gången. Roligt tema!

#38 - - Annika:

Vad roligt, detta blir ju en riktig utmaning!
Jag hänger på!
(fast min måndagsbild kommer nog in imorgon) :)

#39 - - Anonym:

Klart jag hänger med gillar temaveckor. KUL:D

#40 - - Liza:

Kul utmaning!! Klart att jag hänger med!
KRAM!
Liza

#41 - - Pernill@:

Och här kommer Trä från mig

#42 - - Anja:

Feng Shui är en mångtusenårig kinesisk filosofi som vi kan knappast fatta vad det innebär. Hänger dock med på det lilla jag kan förstå.

#43 - - Anja:

Hur gör man för att vara med? Det går inte att länka något.


mv, Anja

#44 - - Pernill@:

Nu brinner det för fullt
hos mig...

#45 - - Benita:

Åhhhhhhhh, nu när jag äntligen börjat blogga har jag missat allt det roliga... Kan inte du hojta när det är temavecka nästa gång? Jag vill jättegärna vara haka på!
Kram Benita

#46 - - annette:

Nu har jag hittat till Temaveckan, har letat lite efter den och så är det Du som håller i detta.



Skall försöka hänga på denna vecka.



Kram //annette

#47 - - annette:

Ser nu att detta var ett gammalt inlägg från Dej!





mvh //annette

Till top