Älskade Dalahästar - har du någon?

Inredning & Shopping / Permalink / 26
En verklig designklassiker kan man väl kalla Dalahästen. Numera finns den i en uppsjö modeller för var mans hem. 

En liten UPPMANING till alla!

Har du en egen Dalahäst i gömmorna? Visa upp den!


Länka gärna tillbaks hit om du vill att fler gör detsamma.
http://ellasinspiration.blogg.se/2008/july/alskade-dalahastar-har-du-nagon.html

Här exempel på några härliga kusar.

Dalahäst i stort och mjukt format från Skräddaregatan.


Lite-Horse, ja det det är faktiskt en lampa. Finns att köpa hos Designonline.se



Den här söta dalahästen från Elin Tidbeck görs för hand och säljs hos Cosas.


Serien Svea från Cult Design är fylld med läckra dalahästar både i "form" och tryck.



Slutligen min egna lilla samling...




Foto: Skräddaregatan, Designonline, Cosas, Cult Design och ©Ellas Inspiration
#1 - - Petra:

Gud, så söta!

#2 - - Camilla:

Vilka finingar du visar!!! Dalahästar är så fina, har en jätte hemma som är 50 cm hög, tyvärr får den inte plats för tillfället :( Hoppas du haft en underbar helg!

#3 - - Mamma Mia:

Älskar verkligen Dalahästar, och mitt hjärta hoppade riktigt till när jag bilden på den första (från Skräddaregatan). Vill ha!! Såg att den ska säljas på David design snart...

#4 - - Elin:

Vilka fina! Mina Dalahästar är nerpackade just nu men jag ska se om jag kan hitta någon gammal bild!

Kram Elin

#5 - - Annica:

Såklart jag har en dalahäst!:) Fick min första när jag som barn var uppe i Dalarna med mina farföräldrar. Den oäkta maken som har släkt där ägde en han oxå när vi flyttade ihop. Nu har vi köpt varsin till barnen när vi varit uppe. Så vi har en liten dalahästfamilj:)



Och jag älskar dem verkligen. Tycker det är kul att det kommit fler färger men trånar efter riktigt gamla dalahästar.



Ska leta i mina fotogömmor efter min lilla dalahästfamilj;)



Kram Annica

#6 - - Å:

Tjusiga bilder på tjusiga ting . Jag äger en klassisk orange dalahäst , den har jag ärvt av min farmor.

#7 - - Martina:

Så fina dina dalahästar är, jag kan nog ta och visa mina imorgon! Gamla som attans...

#8 - - Sandra:

Jag har ingen själv, men jag tycker de dalahästar som finns på Village är riktigt fina! Kram Sandra

#9 - - Sickan:

Dala hästar äger jag inga...........tyvärr!

Men fina är dom!

Ha en bra dag!

#10 - - Mia:

Ja, visst är dom :)



Någon dalahäst äger jag inte. Hade en helsvart i glas förut, den den råkade jag ha sönder :( Men visst finns det snygga varianter nuförtiden :)

#11 - - AnnaKK:

Hejsan! Tack för din kommentar i min blogg! :-)



Åh, dalahästar är trevliga! Nån stans i gömmorna ska jag ha ett par tre stycken, fast bara pyttesmå... :-)

#12 - - Lilla huset på prärien:

Vilka fina hästar! Tack för kommentaren och komplimangen! Må så gott. /Mvh Jenny

#13 - - Linda P:

Ja, vi har faktiskt en liten en i källaren. Och tänka sig, jag ska ner där nu... Ska genast hätma upp den och plåta! Kram hela dan :)

#14 - - matte:

Ha det har jag faktiskt, ska bara ta en bild av den så ska jag lägga ut den.

ha de!

kram matte

#15 - - matte:

Nu har jag gjort det :)

#16 - - Eva Linnea:

Vilken kul idé! Jag plockade genast fram mina två; en gammal "orginal"-röd och en helt blå. Läggs ut på min blogg inom kort. Kram Eva Linnea

#17 - - dahlarna:

Vilka mysiga bilder du visar på dalahästar. Jag har bara de som jag visade upp nyligen i mina gluggar i väggen (moderna från Village) - så tyvärr har jag inget nytt att komma med! Men jag kollar gärna runt på alla andras dalahästar! Hoppas allt är på topp! KRAMISAR!

#18 - - Ullis/Leva på landet:

Nu har jag lagt ut en bild på några av mina.



Kram Ullis

#19 - - Linda P:

Inlägg imorgon om häst ;)!

#20 - - AnnaKarin:

Men vad kul att du gjorde det här inlägget! Jag och maken ska åka till Nusnäs nästa vecka - för här ska det införskaffas en dalahäst!

#21 - - Mia:

Jag har också bloggat om dessa underbara hästar som är så svenskt det kan bli. Fram med de för de är jättefina ju!



Kram Mia

#22 - - Anna:

Vilka söta dalahästar:)

#23 - - Anonym:

Hästarna var jätte fina och lampan var väldigt rolig :D Jag gillade dom tre sista mest, fina ihop.

#24 - - Lars Rönnbäck:

Här finns många bilder på gamla dalahästar: http://www.dalahorse.info

#25 - - Skräddaregatan:

Så kul att läsa era kommentarer om dalahäst kudden "The Swedish Love Affair".



Från Stockholm Furniture Fair, Cappellini, Sundborns utställning "Sundborn Goes Extreme, again" och vidare till Paris utställningen tillsammans med Front, Alexander Lervik har vi gjort en designresa med Dalahästen från Skräddaregatan.



Om någon är intresserad av Skräddaregatans dalahäst kudde så kommer den snart i produktion igen. Den tog slut, ledsen. Men, den kommer åter i butik nära oss alla.. Update på skraddaregatan.se



#26 - - Karin Messini:

Vackra och mysiga hästar.

Jag målar dalahästar och gör smycken av dem, titta gärna in och kika på dem

http://messinidesign.blogspot.com/search/label/h%C3%A4star

Till top